Válogatott okosságok

Szurkolói gondolatok, elemzések, mélázások a válogatottainkról, válogatás nélkül.

Ajánlataink

Sztancsik Richárd: Városok, stadionok, kocsmák

Rendelje meg közvetlenül a szerzőtől!

varosok.stadionok@gmail.com

Ár 2999 Ft.Részletek itt


kupanap.jpg



hungarianultras.jpg

Friss topikok

Facebook oldalunk

A futball halála

2017.08.28. 15:42 sjose

Az UEFA vezetői sosem csináltak titkot abból, hogy az amerikai profi csapatsportágakat tekintik mintának az európai labdarúgás átformálására (értsd még jövedelmezőbbé tételére). A hétvégén közelről néztük meg, milyen lesz a Bajnokok Ligája vagy a hőn áhított európai Szuperliga, ha az NFL szolgál alapul. Már az elején eláruljuk a nagy titkot: kicsit steril, kicsit műanyag, viszont a családok ismét mehetnek meccsre, már ha ki tudják fizetni.

img_4782.JPGM&T Bank stadion - egy tényleg impozáns XXI. századi létesítmény

A National Football League a négy amerikai nagy csapat sportág (NFL, NBA, MLB és NHL) közül a legjövedelmezőbb liga. 2016-ban több mint 12 milliárd dolláros forgalmat termelt, a 10 milliárdos MLB-vel és a csak 8 milliárdot összekalapozó NBA-vel szemben. 

Az adófizetők lelkes támogatásának hála az NFL csapatok 60-80 ezres ultramodern stadionokban játszanak. A stadionok szinte mindenhol teltházzal működnek annak ellenére, hogy egy négy fős családnak nem olcsó mulatság egy hétvégi meccsnézés. Az átlagos jegyár 92 dollár, ehhez adott esetben egy 40 dolláros parkolójegy társul, az egyebekről majd később.

img_4800.JPGCsinos pomponos lányok igyekeznek hangulatot csinálni

A teltházra magyarázatként szolgálhat, hogy a hazai szurkolók egy-egy szezonban legjobb esetben is maximum egy tucatszor láthatják kedvenceiket. Képzeljük el, hogy az újpesti aranylábuakat nem három hanem csak két fordulóban engedné hivei elé az MLSZ (Magyar Kupa törölve) és mindössze 11 alkalommal lehetne látni őket egy évben. Hát nem telne meg azonnal a Megyeri út (vagy Kecskemét)? Szóval az NFL-ben a szezonkezdés elött 2 felkészülési meccs van (ugyanolyan helyárakkal, mint a bajnoki idény alatt), az alapszakaszban 8 hazai meccs van, és ha a csapat bejut a rájátszásba, esetleg még játszik párszor otthon, de ez sem garantált.  

img_4792.JPGA meccset jobban lehet látni az óriás kivetítőn mint a pályán

Tehát nézzünk körül egy átlagos NFL meccsen, ami minden UEFA vezető álma. A hétvégi Ravens–Bills felkészülési meccsen több mint 70 ezren voltak, bár a stadionban ez egy pillanatig sem látszott. Az európai arénák hangulatához szokott szurkolók igencsak elámulnak, amikor belépnek egy NFL stadionba.

Az ülések 30-40 százaléka ugyanis nemcsak szünetben, hanem folyamatosan üres. A székek tulajdonosai jó fogyasztókhoz méltóan sorban állnak a lelátók alatti teljesen uniformizált gyorséttermek és sörbódék elött. Egy-egy meccs alatt akár többször is. A stadionba – mint egy Disney Parkba – szigorúan tilos bármit is bevinni, legfőképp italt és ételt. A gyorséttermek választéka nem állítja tanakodás elé a látogatókat, nagyjából kimerül a "hamburger, hot dog, nachos, borzasztó amerikai sósperec" nem túl egészséges variációban.

img_4811.JPGUniformizált gyorséttermek az NFL fejőstehenei: Csak fogyassz!

Visszatérve a családi szórakozás költségeihez, a 90 dolláros jegy, illetve a 40 dolláros parkolás után ha a négytagú családunk megéhezik, megszomjazik, fejenként 20 dollár alatt nehezen jönnek el a pulttól egy hamburger és egy üdítő vagy sör társaságában. Azaz egy átlagos család alsó hangon 500 dollárból hoz ki egy hétvégi családi NFL délutánt a helyszínen, de az igazi krach akkor üt be ha valaki még a számos klubbolt egyikébe is betéved mielőtt visszatérne a lelátókra.   

img_4797.JPGAz ideális fogyasztók: megy a meccs, de szivbajt maximum az 1200 kalóriás hamburgertől kapnak a nézők

Mivel az NFL-ben alapvetően fogyasztók vannak, nem pedig szurkolók (pláne nem ultrák), európai vagy dél-amerikai értelemben vett szurkolás nem létezik. Egy NFL stadionban nincs szektor ahol a B-közép folyamatosan hajtaná a kedvenceit. Naná hogy nincs petárda, de még igazából csúnya beszéd sem… A meccs elején ugyanis, az óriás kivetítőn megjelenik az NFL 4 parancsolata: "ne igyál túl sokat, ne beszélj csúnyán, ne verekedj, ne fuss be a pályára" (azaz ülj a helyeden, fogyassz főleg kajából minél többet, tapsolj kulturáltan és menj haza békében).

img_4810.JPGRengeteg kalória, rengeteg pénzért

Ennek megfelelően 70 ezer ember 3 órán keresztül eszik, iszik, sorban áll, beszélget, nézi a telefonját és azokban az abszolút ritka esetekben amikor a pályán történik valami - ha még időben le tudja tenni a nachos tálat - akkor feláll és kiabál valamit, esetleg tapsol.

Maga az amerikaifutball persze már önmagában gondoskodik arról, hogy ne kelljen gyakran letenni azt, ami a kezünkben van. A meccs kb. a következőképpen zajlik:

Két csapat feláll egymással szemben és a támadó fél megpróbálja legalább 10 yarddal előrébb juttatni a labdát. Általában ez nem sikerül, hiszen sok és nagyon nagyra nőtt ember próbálja megakadályozni ebben. Ha mégis sikerülne az előrejutás, akkor az esetek kb. felében a bíró rontja el a hangulatot, mert egy sárga zászlóval jelzi, hogy a sok egymást rángató/lökdöső játékos közül valamelyik szabálytalanul rángatta/lökdöste a másikat. Ilyenkor megáll a játék jó pár percre, a TV-ben jön a reklám, a helyszínen meg amíg a csapatok tanakodnak, hogy mi legyen a következő húzás, addig a pálya másik sarkában például egy vetélkedő nyertesének adják át az egyik szponzor díját. Tehát maradva a focis példánál, képzeljük el, ahogy az egyik csapat a másik tizenhatosánál szabadrúgáshoz jut, és amíg a sorfalat állítják, meg megbeszélik a szabadrúgás-variációt, addig a pálya másik végében átadják az Opel Schiller sorsolás nyereményét, és közben 5-10 percig áll a játék.

img_4804.JPGA sok szünet egyikében, amíg a csapatok a taktikát beszélik meg, a pomponos lányok akrobatizálnak

Bár a meccs elvileg 60 perc tiszta játékidő – köszönhetően az állandó megszakításnak –, a mérkőzés szinte állandóan áll, kiváló lehetőséget szolgáltatva a reklámra. Az embernek néha olyan érzése támad, hogy nem is egy sporteseményre vett jegyet, hanem egy háromórás reklámfilmre, amit nagy ritkán megszakítanak valami sporteseménnyel.

A 14 milliárdos rekordbevétel nem kis részben a szponzoroknak köszönhető, és az NFL meg is köszöni nekik rendesen. Például az úgynevezett „first down” esetében amikor 10 yard megtétele után újra lehet kezdeni a próbálkozást, az óriás kivetítőn megjelenik egy láncokat széttörő FORD teherautó, lelkesítve a közönséget, hogy tegye le a nachos tálat és a Bud Light poharat, és egy percre örüljön már együtt a csapattal.


Az egyetlen ULTRA 

A sok sárga zászló, pomponos lány, reklám és még több reklám, sorban állás közben azért egy meccs is zajlott a szemünk elött: a hazai Ravens kemény küzdelemben 13:9-re győzte le a vendég Buffalo csapatát (akik arról híresek, hogy a 90-es évek elején rekordot jelentő 4 alkalommal vesztették el egymás után a Super Bowlt.)

A meccs végén - akárcsak a floridai Disney Worldben - egyenruhába öltözött jegyszedők köszönik meg, hogy az NFL-nek ajándékoztuk nehezen megkeresett dollárjainkat, és remélik, hogy jól szórakoztunk.  

Címkék: amerikai foci NFL


9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valogatott.blog.hu/api/trackback/id/tr3712784516

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Feyyaz 2017.08.29. 14:45:31

És még a '80-as évek vége felé (NASL és az MLS között) ők mondták, hogy azért nem tud náluk népszerűvé válni a soccer, mert túl unalmas azzal a sok mezőnyjátékkal és kevés góllal!

Tököm Állat 2017.08.29. 14:51:13

Chargersnek sikerült nézőket összekaparnia vagy a 20 ezres stadion is nagy lesz?

Tököm Állat 2017.08.29. 15:10:04

Amúgy amíg nem volt magyar nyelvű kommentárral közvetítés,adfig én is szkeptikus voltam a sporttal kapcsolatban.Külföldi adókon próbálkoztam a nézésével,de max. negyedórákat bírtam a 10 mp akció/5 perc reklám kombókat.Viszont amióta nálunk is megjelent és eldumálják az üresjáratokat,azóta izgalmasnak tartom.Minden akciónál van miért izgulni.

Millerdraft 2017.08.29. 20:06:35

Jó kis cikk, csak tudnám minek kellett a " Dózsát" ebbe is belekeverni?
Tanult barátom példálózhatott volna pl az MTK-val.......

KUNTYI 2017.08.30. 11:11:23

és ezzel a cikkel mit akart jelezni a cikkíró?
hogy ez szar lenne így? mert szerintem nem. nincsenek ultrák-nincs erőszak. a családok tényleg élvezhetik a meccset.
500 dollár...ez nem sok pénz egy átlag amerikainak, egy minimálbéren élőnek az, de lássuk be hogy ez európában is így van, meg kell nézni a jegyárakat.
sok az állás a meccseken? -valóban, de egy ilyen sport amit milliók élveznek a világon, akinek nem teccik ne nézze, sokan az európai focit nem szeretik.
+1 érv: draft rendszer: igazságos, mert nem 2-3-4 csapat uralja évtizedeken át a bajnokságot, hanem mindenkinek egyenlő esélye van, aki többet nyer, az okosabb volt a többinél.
szóval jó lenne ha az nfl mintájára alakulna a bl.

Rich.mond 2017.08.30. 14:00:15

@KUNTYI: Azért a vannak ultrák = van erőszak is...hm, elég egysíkú gondolkodásmódra vall.

Az amerikaiak utánpótlás meccseken szeretnek balhézni, erről írtunk már a blogon.

valogatott.blog.hu/2016/03/20/a_fair_playrol_szuloknek

Rich.mond 2017.08.30. 14:03:36

@KUNTYI: Amúgy az NHL és NBA meccsek sokkal hangulatosabbak, pedig hát az is Amerika. 500 dollárra azért nem mondanám, hogy nem sok pénz egy átlag amerikainak.

has 2017.08.31. 13:00:42

A játék leírása körül-belül olyan, mint ha a gurulós fociról azt írnák, hogy 22 ember kerget egy labdát a füvön.

1982 2017.08.31. 18:50:30

@KUNTYI: A cikkíró tényeket közöl, nem pedig a meccset övező közeget becsmérli. Leírja, hogy milyen lesz a meccsnézés és látogatás itthon is 10-20 év múlva. Családonként 500 dollárnyi forintért, ami ugyebár sem "nem sok pénz egy átlag" hazai polgárnak, sem átlagos famíliának Európa jómódú szegleteinek egyikében. Hümm...

Az ultrák = hangulat = erőszak terén valószinüleg megoszlanak a vélemények. Azért engedtessék meg mindenkinek, hogy ha a meccsen szurkolni akar, szukolhasson, ha állva szeretné megtekinteni, állhasson, ha a meccset élőképpel szeretné köríteni, koreográfiát csinálhasson - mert ugyebár nem minden ultra hőzöngő vadállat, hanem a lelátó szervezetten szurkoló, aktív és kreatív lelátói közegének része. Hogy milyen a hangulat ultrák nélkül, jól tapasztalható a Ferencváros mérkőzésein. A Fradi nemzetközi porondon nyújtott siralmas teljesítménye részben az ultrák hiányában is keresendő, mert tetszik, nem tetszik, sokszor éppen a fanatikus tábor lendítette át a holtponton a jól-rosszul teljesítő csapatot - amire ellenben az átlagos szurkolók alig, ill. jóformán egyáltalán nem képesek...
Szóval nem olyan egysíkú a dolog, mint amilyennek tünik. A hangulat maradjon része a meccsnek!