Válogatott okosságok

Szurkolói gondolatok, elemzések, mélázások a válogatottainkról, válogatás nélkül.

Ajánlataink

Sztancsik Richárd: Városok, stadionok, kocsmák

Rendelje meg közvetlenül a szerzőtől!

varosok.stadionok@gmail.com

Ár 2999 Ft.Részletek itt


kupanap.jpg



hungarianultras.jpg

Friss topikok

Facebook oldalunk

Videót a bírónak?

2014.06.22. 17:34 Fradista Utazó

Bár még a brazíliai világbajnokság fele sem ment le, már most úgy tűnik, valami nagyon komolynak kell történnie a hátralévő mérkőzéseken, hogy ez a VB ne a játékvezetői tévedések sorozatáról legyen emlékezetes.

videobiro_bosnia_offside.jpg

Ez nem les. A partjelző szerint mégis az.

Amikor a nyitómeccsen egy teljesen komolytalan tizenegyest ítélt meg a japán Nisimura játékvezető a brazilok javára, forrni kezdtek az indulatok: már megint tolják a házigazdákat, botrány. Aztán sorra jött a többi hiba. Rögtön másnap két szabályos gólt vettek el Mexikótól, mindkettőt les címén - egyik sem volt les.

A napokban a teljes sportsajtó azt elemezgette, miért is hullott ki rekordgyorsasággal az előző három világverseny győztese. Spanyolország az eddig lejátszott két mérkőzésén mindössze egyetlen találatot szerzett: Xabi Alonso tizenegyesből. És az sem volt jogos, Diego Costa buktatásáért ítélt ugyanis büntetőt az olasz Rizzoli, de valójában nem történt szabálytalanság. A szintén két forduló után már biztos búcsúzó Anglia válogatottja azonban éppen a játékvezetés áldozata lett: az Uruguay elleni mérkőzésükön a dél-amerikaiak középhátvédjét, Diego Godint már az első félidőben ki kellett volna állítani (a német közszolgálati televízióban szakértőként közreműködő Urs Meier szerint kétszer is, mi visszafogottabbak vagyunk, megelégedtünk volna egyetlen kiállítással), és ki tudja, mi lett volna, ha az angolok több mint egy félidőnyit emberelőnyben játszanak.

Szeretnénk a teljességre törekedni, de annyi komoly játékvezetői hiba volt eddig ezen a VB-n, hogy olvashatatlanul hosszúvá válna cikkünk, ha mindet felsorolnánk, így most rátérnénk a jelen cikk megírását megelőző utolsó nap meccseire. Irán majdnem kihúzta Argentína ellen, végül Messi hibátlan lövése döntött - no meg az, hogy a perzsáknak egy büntetőt elfelejtett megadni a szerb Milorad Mažić. És legvégül Bosznia kieséséhez vezetett, hogy Edin Džeko szabályos gólját (lásd első képünket) les címén érvénytelenítette az új-zélandi Peter O'Leary.

videobiro_mexiko.jpg

Ez a zászló két gólt vett el Mexikótól (Fotó: ESPN)

Persze, a játékvezető is ember, ő is tévedhet. Aki kettőnél több futballmeccset látott életében, az tudja jól, a játékvezetői hiba a labdarúgás része. Csak most mintha egy kicsit sok lenne már belőle. Ennek több oka is lehet. Az egyik szinte biztosan az, hogy a VB-n bevezették a gólvonal-technikát, de (nyilván ezzel összefüggésben) elvetették az alapvonali asszisztensek alkalmazását. Pedig ők nem csak, sőt, nem elsősorban a gólvonalat figyelték, hanem a kapu előtt zajló események megfigyelésében osztoztak a játékvezetővel. Hiányukban nagyobb területet kellene egy személynek felügyelnie, ami nem mindig sikerül.

Segítene-e, és ha igen, mennyiben a videóbíró alkalmazása? Részben nyilvánvalóan igen.

De például a leshelyzetek megítélésénél máris akadnának gondok. Az odáig rendben van, hogy Giovani dos Santos Kamerun elleni második góljánál, ahol elméletileg is kizárható, hogy a csatár lesen lett volna (saját csapattárs utoljára a szöglet elrúgásánál ért labdába, szögletnél pedig lehetetlen lesen lenni) a videó egyértelmű döntést hozott volna, de a vitatott helyzetek legtöbbjénél gondot okozhat, hogy a kamera nincs pont vonalban.

videobiro_mexiko_vonal.jpg

Fotó: ESPN. Grafika: Business Insider

Itt van például ugyanannak a meccsnek az első érvénytelenített találata. A kamera kb. 4 méterrel a felezővonal felé van az utolsó védő pozíciójához képest. A meghúzott vonalban alapvetően megbízhatunk, de hivatalos döntéshez aligha volna bizonyító erejű. Már csak azért sem, mert a leshelyzet megítélésénél a játékos teljes testét figyelembe kell venni, ahhoz pedig egyetlen ilyen vonal kevés. Van-e arra idő, illetve egyáltalán kívánatos-e, hogy egy-egy ilyen helyzetben hosszasan elemezzék a felvételt, hogy ez most les, vagy nem? A játékosok testét aligha lehet úgy telerakni elektronikával, mint a labdát, így a gólvonal-technikához hasonló, tisztán technikai alapú döntéshozatallal egy ideig még nem találkozhatunk.

És mi a helyzet a helyenként túl könnyen, máskor túl nehezen megítélt büntetőkkel? Mažić az irániak büntetőjénél valószínűleg képtelen volt eldönteni, hogy Zabaleta hozzáért-e a labdához, még többszöri visszajátszás után is vitatkoztak rajta a szakértők, hogy mi is történt valójában, míg végül előkerült egy olyan szögből készült felvétel, amin látszik, hogy szabálytalanság történt. Nagyon valószínű, hogy ilyen esetben, ha tehetné, maga a játékvezető is szívesen visszanézné több szögből is az esetet, mielőtt ítéletet hoz. Hasonló volt a helyzet a spanyol-holland meccs kapcsán is: élőben aligha volt bárki, aki észrevette, hogy Vlaar nem rúgta el Costa lábát, a játékvezető semmiképpen nem hibáztatható azért, hogy ő sem tartozott a kivételek közé. Ha lett volna lehetősége videóról, lassítva visszanézni, ő sem adott volna büntetőt, azt hiszem. Bár kétségkívül problémás tényezőként lép fel, hogy ehhez mindenképpen meg kellene állítani a játékot, és ha végül az az ítélet, hogy nem volt szabálytalanság, akkor a vétlen fél joggal érezné úgy, hogy elvették tőlük egy kontratámadás lehetőségét. Megér-e ennyit, hogy ne szülessen alapvetően téves ítélet?

videobiro_fred_lovren.jpg

Fred elesik, a játékvezető büntetőt fog ítélni (Fotó: Mirror)

A végére hagytuk a legbonyolultabbat. Amikor nagyon valószínű, hogy a játékvezető jól látta, hogy mi történt, de másként ítélte meg, mint a nagy többség. Ilyenkor a videózásnak sincs sok helye. Godin Anglia ellen hátulról felrúgta az ellenfél játékosát, pedig már volt sárga lapja. Egyértelmű sárga, gondolnánk, de Carlos Velasco Carballo játékvezető másként gondolta, és a szabadrúgást megadta, a lapot azonban nem. Még az sem biztos, hogy a kiállítást akarta elkerülni, szakértők szerint az egész mérkőzésen 7 sárga lapot kellett volna kiosztania, de csak kétszer vette elő ténylegesen is a sárga kártyát a zsebéből, szóval úgy általában spórolt a lapokkal. Nagyon valószínű, hogy ha levetítik neki négyszer az esetet, négy kameraállásból, akkor is azt mondta volna, hogy ez nem sárga lap. És tekintve, hogy a lapok alkalmazásának kevésbé objektívek a kritériumai, mint például a leshelyzet megállapításának, nem is nagyon lehetne ezután sem egyértelműen tévesnek minősíteni az ítéletét.

Ugyanez igaz lehet a nyitómeccs nagy vihart kavart ítéletére. A horvát védő, Dejan Lovren egyértelműen hozzáért a brazil Fredhez. Bár alapvetően igaza van a horvát kapitánynak abban, hogy ha ez büntető, akkor játszunk inkább kosárlabdát, mégis jó okunk van feltételezni, hogy a játékvezető egy esetleges videózás után is ugyanígy döntött volna. Egy (nem alaptalanul) dühös néző javaslatát, hogy az ilyen esetekben ne a játékvezető, hanem egy bizottság döntsön, nem nagyon tudjuk komolyan venni.

Szóval, van-e egyáltalán bármilyen mód arra, hogy nem csak egy-két esetben, hanem a vitatott esetek nagy többségében helyes ítélet szülessen? És ha igen, akkor megér-e ez annyit, hogy esetenként hosszasan álljon a játék a videózgatás miatt?

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://valogatott.blog.hu/api/trackback/id/tr876398391

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

barkaba 2014.06.23. 05:17:00

Ezeken az eseteken túl is, egy biztos. Ha az marikai foci elbírja a "videózást", akkor az európai is elbírná. Sokkal jobb lenne, mint a szabályokkal teljesen ellentétes ítéleteket hozni.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2014.06.23. 07:54:28

a játék így is áll a fetrengés és a reklamálás miatt. azt az időt nyugodtan el lehetne tölteni a videó visszanézésével.

Hompi 2014.06.23. 08:17:01

@barkaba: Szerintem nagyon nehéz ezt a párhuzamot csak így megvonni.
Én is szeretem az amerikai focit, de/mert az azért alapvetően máshogyan van felépítve. Nem csak a játék menete más, hanem az, hogy a játék stílus eleve a játékosok testkontaktusára van építve. Mert ugye az ütközés/érintkezés/lerántás stb része a játéknak. Sőt minden támadás igazából ezzel kezdődik.
Tehát az egész szabályrendszert lényegében arra kell alapozni, hogy ezeket tisztán lehessen levezetni.
Szerintem elsősorban ezért szükséges mindent (embert és technikát) bevetni. Ha ezt nem teszed, bukó az egész sport.
Tehát ott valóban megállítják a játékot, ha úgy van, de ennek ára, hogy metál módon van bekamerázva az egész stadion. Valamint csak a pályán tartózkodik HÉT (!!) bíró, akik egymással megbeszélik az épp történteket. Továbbá ahol nem gáz, ha megfelelő videós ellenőrzés után a főbíró megváltoztatja a döntését. Az már csak kellemes ráadás, hogy a csúcs kamerákkal centire meg lehet mondani, hogy a láb vonalon belül volt vagy kívül.

Sajnos az európai foci nem így működik. Nincs ennyi kontaktus és ezért elvileg nem kell annyi bíró. No meg azért az európai focit egy teljes pályán, de legalábbis térfélen játszák folyamatosan, így sokkal nehezebb lenne meghatározni, hogy a többi bíró hol legyen és hogyan mozogjon. Előbb-utóbb útban lennének. Persze biztosan ki lehet ezt jól találni, csak talán pont ezzel ölnék meg a játék lelkét...

eMTé · http://valogatott.blog.hu/ 2014.06.23. 09:23:42

@barkaba: az amerikai fociban minden akció után áll a játék, tehát a vidózás nem szakítja meg. Na de itt mégis hogy? Befújja mondjuk a lest a bíró, megnézik, nem volt az, mindenki visszaáll az eredeti helyére? Vagy hogy?

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2014.06.23. 09:31:10

@eMTé: Ez csakis egyféleképpen oldható meg: a partjelző SOHA nem inti be a lest, elmennek gólig (ha nem lesz gól, akkor tulajdonképpen mindegy), és a gól után megnézik.
Lenne egy átlagos meccsen 5-6, videóról érvénytelenített lesgól. A gólöröm, mint olyan, teljesen eltűnne, hiszen a gólok nagy részét videó alapján érvénytelenítenék.

OnkelSeppl 2014.06.23. 10:01:17

@Fradista Utazó: Ez jó! Sőt a legjobb! Kár, hogy a korrupcióra épülő labdarúgást irányító szervek soha nem fognak komoly lépéseket tenni.

TBal 2014.06.23. 11:00:25

@Fradista Utazó: Teniszben már meg van oldva a megbízható technológia. Fociban is simán meg lehetne csinálni - én legalábbis örömmel részt vennék egy ilyen fejlesztésben. Egyszerüen a gép egy másodperc alatt leadja az infót a bírónak vagy partjelzönek, ha les volt valami. Lehet, hogy az esetek 1%-áben esetleg hibás ítéletet hozna, de ez máris sokkal kevesebb, mint amennyiszer a partjelzö hoz hibás ítéletet. A lesre ez ilyen egyszerü lenne, mission accomplished.

TBal 2014.06.23. 11:15:56

@Fradista Utazó: tizenegyesnél meg a következö: A vezetöedzö challenge-elhet, de ha nincs igaza, elveszít egy cserelehetöséget. Az ítéletet az NHL-hez hasonlóan egy pár fös zsüri hozná.

Ha durva sérüléses szabálytalanság van, vagy második sárga lehetne, esetleg egy piros lap jogosságát vitatják, szintén lehetne challenge-elni, ugyanezzel a módszerrel. Ez hogy tetszene?

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2014.06.23. 11:18:09

@TBal: Várom a javaslatod megvalósíthatóságát 0-0-nál a 89. percben, amikor a csapat már mindhárom cseréjét végrehajtotta, és a vezetőedző tudja ugyan, hogy nincs igaza, de a challenge-dzsel megállítja az ellenfél kontratámadását.

TBal 2014.06.23. 12:05:30

@Fradista Utazó: A challenge-re nem állna meg a játék (persze a legtöbb challenge lefújt akció után jönne), hasonlóan az amerikai fociban a bedobott zászlóhoz: végigmegy az akció, utána visszanézik az adott esetet.

Amúgy meg, ha nincs csere, nincs challenge. Esetleg emiatt megnövelném 4-re a mezönyjátékos-cserelehetöségeket.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2014.06.23. 12:10:54

@TBal: Fociban előfordul, hogy 6-8 percen át nem áll meg a játék, nincs még egy bedobás sem. Szóval te azt javaslod, ha az edző challenge-et kér, akkor várjunk, aztán majd percek múlva megnézzük, hogy jé, ott akkor tényleg kellett volna adni egy szabadrúgást?
Mondok jobbat: vitatott eset, a játék megy tovább. Az edző challenge-et kér, de ugye nem állítjuk meg emiatt a játékot, három perc ide-oda passzolgatás, majd az ellenfél felépít egy támadást, és szerez egy gólt. Akkor vissza az egész? És ha, ad absurdum, a challenge-et kérő edző csapata szerez egy gólt?

Ugye, hogy nem is olyan egyszerű ez?

TBal 2014.06.23. 12:37:31

@Fradista Utazó: Vannak spéci helyzetek, végig kell gondolni öket, de ezek miatt elvetni az egész elképzelést szintén túlzás.

Adott esetre: Tény, hogy van olyan, hogy nem áll meg a játék, ilyenkor lehetne az az ökölszabály, mint a szabálytalanság nélkül lesérülö játékosoknál: Továbbengedi a bíró, de ha sokáig lent marad, és statikus játék alakul ki, akkor a bíró lefújja, utána játékvezetöi labda jön. Itt ugyanaz, adott esetben, ha a challenge-elönek volt igaza, akkor persze más az ítélet.

Egy ilyen rendszer jó megalkotásához pont az ilyen ördög üdvédjés kérdések kellenek, hogy a lehetö legtöbb minden be legyen szabályozva. Ha valami olyan eset jönne elö, ahol (még) nincs egyértelmü szabály, akkor ott a bíró ítél, és legközelebb le lesz az is szabályozva.

Szóval jó, amit csinálsz, csak nem azzal a céllal kéne jó magyarosan, hogy dobjuk ki az egész ötletet a francba, hanem a kidolgozáshoz.

Fradista Utazó · https://rajnaikozepkor.blog.hu/ 2014.06.23. 12:41:41

@TBal: Nézd, ha igaz volna, amit sugallsz, és egyértelműen elutasító állásponton lennék, akkor arról írtam volna cikket ;-)

TBal 2014.06.23. 12:42:45

@Fradista Utazó: Ha a challenge-elö csapata szerez gólt, akkor hét verzió is lehet: vagy a teniszes (nem mondtak outot, folytatódna a labdamenet, de játékos szerint kint volt, azonnal jelzi. Ha mégis bent volt, játékos bukta a pontot, függetlenül a labdamenet esetleges alakulásától). Vagy: challenge-elönek igaza van, de mondhatja, hogy legyen elönyszabály.

Én az elsöre szavaznék, ott nincs "add vissza a babaruhát"-effekt.

Treff7 2014.06.23. 12:43:11

Valósidejű Érzékelés Kiterjesztés. Az ötletem szabadon felhasználható. Ül két FIFA-s játékvezető a közvetítő teremben és a spori fülére mondja az infót és majd ő dönt. U.a. mint most csak a bíró rögtön rendelkezik az összes kamera által szerezhető információval. Kívülről csak annyi látszik, hogy a les les, a gól gól, színészkedésért sárga stb. (Nem is kell elmondani az embereknek és akkor nincs rinya.) A technológia már most adott nem hiányzik semmi csak egy döntés. A játékvezetők párbeszédét a FIFA rögzíti, a hanganyag nyilvános, a játékvezető számon kérhető. (A Globális Ítélet rendszerről majd legközelebb)

TBal 2014.06.23. 12:48:01

@Fradista Utazó: OK, ha nem is foglal egyértelmüen állást a cikk, de inkább az elutasítás pártján van (lásd az "És miért nem...? Hát igen, de..." játszmát - ctrl+f-fel keress rá ebben:

hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%A1tszma
)

TBal 2014.06.23. 13:25:45

@Treff7: kb. okés, csak van böven olyan szitu, amit csak hosszasabb videózás után lehet eldönteni (lásd NHL-videobíró). Ilyen esetben sokra megy a bíró azzal, hogy két perccel az eset után közik, hogy nem volt les mégse, bocsi...

Treff7 2014.06.23. 15:23:20

@TBal: Azzal nem kell foglalkozni. A most alkalmazott rendszert kell javítani, nem pedig egy tökéleteset létrehozni. Véleményem szerint olyat nem is lehet. Ráadásul nem két perccel később jutna infóhoz, hanem 15 másodperccel. És nem objektív/abszolút "IGAZSÁGOT" (haha) kell a fülesbe megkapja, hanem csak segítséget hogy bizonyos kamerából minek tűnt az eset, de hogy mit kezd az infóval a bíró az az ő döntése. Engedheti tovább a játékot, vagy fújhat. A hiba lehetősége bőven benne maradhat, hisz mint mondtam úgy sem lehet tökéletes. Ellenben a nyilvánvaló és kirívó esetek, amikor amúgy is áll a játék mert balhé van, megnyugtatólag/igazságosan kerülnének rendezésre.

zavarta az edzéseket 2014.06.23. 15:32:12

Elemezgessék meccs után a játékvezetőt, és aki rosszul vezetett, pihentessék.

Nem támogatóm a videózást.

Nagyon jó a VB a játékvezetői tévedések, a kihagyott helyzetek, az elpasszolt labdák és a kapusbakik ellenére is. Nincs igényem "challenge"-ekre és hasonlókra.
süti beállítások módosítása