Válogatott okosságok

Szurkolói gondolatok, elemzések, mélázások a válogatottainkról, válogatás nélkül.

Ajánlataink

Sztancsik Richárd: Városok, stadionok, kocsmák

Rendelje meg közvetlenül a szerzőtől!

varosok.stadionok@gmail.com

Ár 2999 Ft.Részletek itt


kupanap.jpg



hungarianultras.jpg

Friss topikok

Facebook oldalunk

Figyelmünket az Égre vessük

2014.11.27. 15:30 Fradista Utazó

Emlékszem, amikor a 80-as évek végefelé megjelentek Magyarországon is az első parabola-antennák, és mindazok, akiknek ilyenjük volt, már nézhették a műholdas televíziók adásait. Nálunk a gimnáziumnak is volt ilyen antennája, a szünetben örökösen nézhettük az akkortájt mifelénk elérhető, nem túl széles műsorválasztékot. Volt az Eurosport, a Super Channel, meg a Sky Channel (szkájcsanel, azt már nem sokan tudták, hogy ez a kifejezés kb. mit is jelent).

Linda de Mol és a Coca Cola Eurochart Top 50 a Sky Channelen 1988-ban.

A műsoridő egy jelentős részében teljesen ismeretlen együttesek énekeltek sosem hallott dalokat külföldiül, de minket már ez is lenyűgözött. Számunkra (hogy egy klasszikust idézzek) műsor gyanánt akkoriban az is megfelelt, ha Marcal János segédtiszt egy nótát énekelt.

Azóta eltelt huszonöt év, a Sky profilja alapvetően megváltozott, de a műsorszolgáltató ma is létezik. Különböző, itt nem részletezendő üzleti machinációk nyomán ma a Sky Plc. tulajdonában áll egy, ugyanezt a nevet viselő fizetős televíziós szolgáltató Németországban és Ausztriában.

A Sky műsorait külön előfizetés segítségével nézhetjük, kábelen vagy műholdon juthat el az adás a lakásunkba. Minket ezúttal a Sky sportműsorai érdekelnek, a különböző filmeket tartalmazó csomagjaikról éppen csak tudomást veszünk. A Sky nagyon agresszívan terjeszkedik. Övék például, hogy egyből a legsúlyosabbal kezdjük, a labdarúgó Bundesliga 1. és 2. osztályának teljes közvetítési joga. Ez azt jelenti, hogy akik a bajnoki mérkőzésekre kíváncsiak, azok vagy előfizetnek a Sky-ra, vagy keresnek egy olyan vendéglátóhelyet, ahol nézhetőek a meccsek. Más csatornán csak összefoglalókat mutatnak, teljes mérkőzést ingyen, Sky-előfizetés nélkül, legálisan sehol nem nézhet a német polgár.

Az első változatot nem sokan választották. Egy 81 millió lakosú országban, ahol európai összevetésben viszonylag magas az életszínvonal, azaz a családok nagy része akkor sem volna kénytelen szalámi nélkül enni a vajas zsemlét, ha előfizetnének a Sky-ra, a friss adatok szerint a szolgáltatónak mintegy 3,5 millió előfizetője van. Ez egy általános szám, de nem mond igazán sokat. A Sky ugyanis több különböző csomagot hirdet előfizetésre, van filmes csomag, van külön Bundesliga-csomag, és egyéb sport-csomag. Azaz nem minden előfizető rendelte meg a Bundesliga-csomagot, bár a többségük elsősorban, vagy akár kizárólag a labdarúgó bajnokik miatt szánta rá magát az előfizetésre.

De hárommillió előfizető egy ekkora országban igen kevés. És ez visszatükröződik a mérkőzések nézőszámában is. Egy átlagos közvetítést az első ligából nagyjából 500 ezer néző lát, a legnagyobb rangadókat is legfeljebb 3-4 millióan (ideértve azokat is, akik valamelyik kocsmában drukkolnak kedvenc csapatuknak). Ez, népességarányosan vizsgálva, semmivel nem több, mint a magyar bajnoki meccsek hazai nézettsége, pedig a színvonal és a közönség vásárlóereje is magasabb valamelyest.

Csak hát az előfizetés nem olcsó. Már a hirdetésekben szereplő árak sem feltétlenül csábítóak, az apróbetűs részből pedig mindig kiderül, hogy azok csak az első évre érvényesek, ám szerződést legalább kétéves futamidőre kell kötni, ráadásul a hűségidő lejárta után nincs mód rövid, egy-két hónapos szünet után új előfizetést kötni ugyanarra a lakáscímre.

Akik pedig esetleg a Bundesligán kívül szívesen megnéznének időnként egy-egy BL-meccset, netántán spanyol, vagy angol bajnoki mérkőzéseket néznének, már duplán lesznek megsarcolva. Ugyanis nekik a Bundesliga-csomagon kívül a Sky sportcsomagjára (amely a Bundesligát nem tartalmazza) is elő kell fizetniük, és így már (az akciós első év után) 45 euró alatt biztosan nem ússzák meg havonta. És ez csak a Sky-előfizetés, ebben nincs benne magának a kábeltévének a havidíja. Igaz, a BL-ből heti egy mérkőzést, szerda esténként, a közszolgálati (és minden háztartásban ingyen fogható) ZDF televízió is közvetít, általában az FC Bayern vagy a Borussia Dortmund meccsét.

A Forma 1 rajongói választhatnak: az országosan fogható RTL televízió reklámokkal szakítja meg a közvetítést (de nem ám úgy, mint korábban Magyarországon ugyanezen tévétársaság műsora, hogy közben a kis ablakban látható marad a verseny), a Sky-on reklámmentesen, de persze előfizetési díjért látható az autóversenyzés király kategóriája.

Angliában, a Sky őshazájában, még ennél is furább a helyzet. Ott ugyanis az 1992-es ligareform, és a Premier League elindítása kifejezetten az ő kedvükért történt, és így felnőtt már egy egész generáció, akik számára a futball 22 éve kezdődött. Ezért aztán annyit kérnek a heti 3-4 hazai bajnokiért, amennyit nem szégyellnek: alapcsomaggal együtt £40 és £60 között bármi lehet, attól függően, hogy mit sikerül kialkudnunk.
Pár éve viszont az EU kötelezte a Premier League-et, hogy növelje a versenyt, ezzel lenyomva az árakat. Az eredmény: a BT Sports is kapott fordulónként 1-2 meccset, amit az előfizetők további £13.50 ellenében élvezhetnek, a PL tévés bevételei meg megtriplázódtak. Remek ötlet volt.

Míg a futball iránt érdeklődők már hozzászokhattak, hogy vagy fizetnek, vagy csak a hírekben olvashatják az eredményt, addig a kézilabdabarátok a közelmúltban találkoztak ezzel az érzéssel.

A történet teljes megértéséhez tudni kell, hogy az Európai Kézilabda Szövetség (EHF) gondolt azokra, akik olyan országban élnek, ahol nincs televíziós közvetítés a Bajnokok Ligájának meccseiről. Számukra az EHF TV nevű internetes szolgáltatásban minden meccset elérhetővé tesz, HD minőségű live stream formájában. Ez azonos a tévéközvetítés anyagával, azt leszámítva, hogy általában nincs kommentátor (a női BL Final Fourról volt angol nyelvű kommentátor, aki le sem tagadhatta volna, hogy viszonylag kevéssé ismeri a női mezőnyt). Ez a stream ingyenesen nézhető, de azokban az országokban, ahol az adott meccset közvetíti valamilyen tévé, le van tiltva.

Németországban a férfi BL közvetíési joga korábban az Eurosportnál volt, ők azonban csak néhány mérkőzést közvetítettek. Az Eurosport műsorát az egész országban ingyenesen fogható a DVB-T nevű digitális földfelszíni sugárzás révén (ez kb. a magyarországi MinDig TV itteni megfelelője), az általuk nem közvetített meccseket pedig az EHF TV-n lehetett nézni. Az idei szezontól azonban a közvetítési jogokat megvásárolta a Sky.

Németországban eddig a BL-csoportmeccsek nagy részét nem közvetítette semmilyen tévécsatorna, most pedig mindegyik nézhető a Sky-on. Paradox módon ez a nézőszám csökkenését is okozhatja, a klubok mégis örülnek. Az európai szövetség ugyanis (éppen a már említett EHF TV miatt) akkor is előírja a televíziós kimenő jel elkészítését, ha a mérkőzést a világon sehol nem közvetíti semmilyen tévé. Ilyen esetben a közvetítés összes gondja és költsége a rendező klubra hárul, nekik kell kibérelniük egy komplett tévéstábot, akik előállítják az EHF számára a közvetítést. Most viszont a Sky leveszi ezt a gondot a vállukról, akárcsak a közvetítés minden költségét.

A szurkolók viszont rosszul jártak. Eddig mindazok, akik rendelkeznek internet-hozzáféréssel, ingyen nézhették jó minőségben a meccseket, most ezért már fizetniük kell, méghozzá havonta 24,90 eurót az akció idején, majd azután havi 39,90-et (a cikk írásakor ez kb. 7.600 ill. 12.200 forintnak felel meg). Igaz, a kézilabdával foglalkozó weboldalak rendszeresen közzéteszik azoknak a vendéglátóhelyeknek a listáját, ahol nézhetőek a Bajnokok Ligájának mérkőzései. Aki inkább otthonában szeretne meccset nézni, annak maradnak a bajnokik, azok ugyanis továbbra is a Sport1 nevű csatornán nézhetőek. A Sport1 minden német kábelszolgáltatónál az alapcsomagban van, és a mérkőzésekről ingyenes, HD minőségű internetes streamet is biztosítanak. A drukkerek tehát még így is jobban jártak, mint a labdarúgás kedvelői, nekik legalább a bajnoki meccsekhez nem kell a Sky-ra előfizetniük. De az szinte biztosra vehető, hogy a sportág legnagyobb, legnézettebb eseménye, a férfi BL Final Four a megszokottnál lényegesen kisebb televíziós nézőszámokat fog az idén produkálni, mint a korábbi években. Ez pedig az egész sportágat érzékenyen érintheti.

Címkék: tévé német sky


Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://valogatott.blog.hu/api/trackback/id/tr886925751

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása