A Real Madrid évtizedek óta a világ egyik legnagyobb klubja. A spanyol bajnokság televíziós közvetítése szerte a világban, valamint az európai élklubok számára korábban elképzelhetetlen megjelenési lehetőséget biztosító Bajnokok Ligája azonban már-már felfoghatatlan magasságokba emelték a királyi csapatot.
Bajnoki cím ünneplése Madridban. Fotó: hola.com
A madridiak 2011-ben kötöttek a német Adidas sportszergyártó céggel egy tízéves futamidejű szerződést. Ahogy az ebben a kategóriában szokás, az Adidas nem csak a sportfelszerelést szállítja tonnaszámra ingyen, de még némi támogatást is folyósítanak a klubnak cserébe, amiért az ő mezeikben látják a futballistákat a nézők százmilliói világszerte.
Három évvel később röppent fel a hír, hogy a Manchester United is a herzogenaurachi céget választotta, és ezért az Adidas, a (szintén tízéves) futamidő alatt összesen mintegy 750 millió fonttal támogatja a Unitedet.
Talán ezért, talán másért, de Madridban úgy látták, 2011 óta jelentősen megnőtt a klub értéke, és jó lenne ehhez igazítani a szponzori szerződéseket is. Hogy a helyzetet Herzongenaurachban is hasonlóan értékelték, azt jelzi, hogy bár a futamidő több mint fele hátra volt még, belementek egy új szerződés tárgyalásába. Ez szintén tíz évre szól, és 2015. július elsején lépett életbe.
Ezek a szerződések természetesen nem nyilvánosak. Hogy sok közülük mégis megismerhető, az alapvetően a 2015-ben alapított Football Leaks portálnak köszönhető. A ma harmincas éveikben járó, de személyazonosságukat természetesen titokban tartó portugál fiatalok által létrehozott portál ilyen-olyan módon megszerzett, labdarúgással kapcsolatos szerződéseket szivárogtatott ki. A Football Leaks-iratok értékelésére több vezető európai gazdasági és politikai lap is összefogott, spanyol részről az El Mundo vesz részt a projektben.
Az új megállapodás főbb tételei:
- Az Adidas minden évben átutal, csak úgy, 70 millió eurót a Real Madrid számára. Ezért cserébe a Madrid garantálja, hogy minden mérkőzésen a német gyártó felszerelésében lép pályára, amelyen aprólékosan szabályozott módon meg is jelenítik az Adidas ismert, három csíkból álló logóját.
- Minden, a Real Madridhoz kötődő Adidas-termék értékesítéséből 22,5% a klubot illeti. Ennek elszámolására az Adidas negyedévente elküldi Madridba a részletes értékesítési adatokat. De sokat ezen se kell a spanyoloknak izgulniuk: ha történetesen nem menne jól a bolt, van egy garantált minimum-összeg, aminek akkor is meg kell érkeznie Németországból, ha történetesen egyetlen Ronaldo-mezt se sikerülne egész évben eladni: 30 millió euró. Bár a pontos értékesítési adatok nem ismertek, minden bizonnyal ennél azért valamivel többet utalnak a németek Madridba ezen a címen évente.
- Persze az Adidas nem csak pénzt ad, hanem sportfelszerelést is, évente 8 millió euró értékben.
- Ha a klub megnyerné a spanyol bajnokságot, vagy a Bajnokok Ligáját, akkor az ünneplésen a buszon fel kell tüntetniük az Adidas emblémáját. Persze nem csak úgy, ahol éppen erre helyet találnak, mindezt aprólékosan körbeírja a szerződés. Ezért cserébe a cég bajnoki cím esetén 2,5 millió eurót, BL-győzelem esetén ennek a dupláját még hozzácsapja a támogatási összeghez.
Tetszik tudni követni? Ez tíz év alatt jóval több, mint egymilliárd euró. Ennyit ér az Adidasnak, hogy a fehér mezeket a Madrid nem máshonnét, hanem pont tőlük rendeli meg. Ezek eszement pénzek, és tényleg csak ugyanezzel a kategóriával érdemes akár csak összehasonlítani is.
Csapatbusz. Fotó: Real Madrid
A női kézilabda Bajnokok Ligája múlt heti budapesti döntőjében szereplő két klub teljes költségvetése, összesen, lehet nagyjából annyi, amekkora értékben az Adidas térítésmentesen szállít mezeket meg labdákat Madridba. De még a futballban, méghozzá egy sikeres és nagy futballnemzetnél is felfoghatatlan összegek már ezek. A Borussia Dortmund a hírek szerint 8 millió eurót kasszíroz a Pumától évente egy hasonló szerződés keretében. A Madrid csak az Adidastól több bevételre tesz szert, mint a Hertha BSC teljes éves költségvetése (ez utóbbi alulról közelíti a százmillió eurót).
Hogy a nemzetközi labdarúgó-élvonal elsősorban üzlet, az nem újdonság. Hogy ilyen óriási üzlet, azt egyelőre nehezebb felfogni. A Real Madrid néhány hét múlva a Bajnokok Ligájának döntőjében fog pályára lépni a Juventus ellen. Bár olvasóink közül sokan bizonyára egyik vagy másik klubot esélyesebbnek tartják, abban minden bizonnyal egyetérthetünk, hogy a Madridnak reális esélye van arra, amit még soha, senki nem ért el: megvédheti címét. Ha így lesz, az kapásból ötmillióval megdobja az amúgy sem szerény éves bevételeket. Feltéve persze, hogy a dekoratőrök ügyelnek az Adidas-logó megfelelő elhelyezésére a buszon.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Ajánlott bejegyzések: